Hyvinvointialue alkoi tarjota vanhuksille kylmää ruokaa – nyt moni tilaa ateriansa paikallisista ravintoloista | Satakunta | Yle

Uutisessa kerrotaan Satakunnan hyvinvointialueen siirtäneensä kotona asuvien vanhuksien ateriapalvelun Mehiläiselle. Seurauksena on, että vanhuksille tuodaan kerran tai kaksi kertaa viikossa jäähdytetyt ateriat. Kaikki vanhukset eivät halua tai eivät kykene lämmittämään jäähdytettyä ateriaa, jolloin osa vanhuksista on siirtynyt lounasravintoloitten puoleen, milloin ravintoloitten pitää toimittaa ruoat kotiovelle. Mielestäni olisi hyvä, että vanhuksille tuotaisiin lämmitetyt ateriat, koska osa heistä eivät kykene lämmittämään jäähdytettyjä aterioita. Jotkut huonomuistiset voivat myös vahingossa lämmittämään monta ateriaa päivässä. Haluaisin tietää enemmän, miksi Satakunnan hyvinvointialue on pistänyt Mehiläisen vastuun vanhusten ateriapalvelusta.

Alueen lounasruokaravintolat ovat olleet aktiivisempia hyvinvointialueen muutoksen jälkeen, koska tyytymättömät vanhukset ovat tilanneet lämmintä ruokaa ravintoloista. Porilainen lounasruokaravintola, Ailavin yrittäjä on miettinyt ruoka tarvikkeiden lisäämistä, koska muutoksen jälkeen lounasruokala on saanut noin 20 uutta asiakasta. Yritys vie nyt ateriatilauksia koteihin yli kolmellesadalle asiakkaalle. Yritys saa lähes päivittäin kyselyjä uusilta asiakkailta. On hyvä, että erilaiset lounasruokayritykset osallistuvat lämpimän ruoan tuomiseen ikäihmisten kotiin. Olen samaa mieltä Ailavin yrittäjän kanssa, että ruoka tarvikkeiden lisääminen olisi tarpeen suurenevan asiakkaiden seurauksesta.

Satakunnan hyvinvointialueen vastuualuejohtaja Pirjo Rehula pitää lounasravintoloitten huomiosta vanhuksia kohtaa ja hän pitää tärkeänä, että asiakkailla on vaihtoehtoja aterioiden valinnoissa. Pirjo Rehula sanoo, että vanhusten siirtyminen yrityksille ei näy hyvinvointialueella yhtä suurena, kuin mitä yrittäjät ovat sanoneet.